Tendințe actuale în marketing
O sa incerc pe scurt sa scanez ce se intampla prin lume fara pretentia de la le ierarhiza in vreun fel sau altul (va rog sa-mi scuzati ‘romgleza’):
Cause marketing sau ‘Go Green!’ sau Eco-Marketing…observam ca zi de zi din ce in ce mai multe marci ‘venerabile’ se ‘inverzesc’ pentru a sustine azi un viitor mai …’roz’. Intrebarea este daca in contextul crizei actuale acesta este un lux sau este obligatoriu. Aceasta la nivel global. In Romania, atata timp cat suntem prinsi semnificativ in baza piramidei lui Maslow, cred ca este un lux.
Swarming a.k.a. Social Networking - redescoperirea spiritului de turma prin intermediul tehnologiei…Facebook, Linkedin, Myspace, Hi5 - retele sociale care au comportamentul unui roi/turme/ciurde/etc. Interesant este ca in timp foarte scurt trecem de la monologul de advertising al marketerului, prin zona interactiva catre monologul destinatarului. Paradoxal, mic dar MARE. Marketerul nu poate sa conduca aceste roiuri dar le-ar putea influenta prin convingere (Harley Davidson, Apple), colaborare (Lego, Fiat 500) sau creativitate.
Gaming-odata cu oceanul albastru creat de Nintendo cu al sau Wii, jocurile au devenit universale. Toata lumea este ‘in’. Peste noapte zeci de milioane de afoni au inceput sa invarta virtual crosele de golf ‘mai bine’ decat Tiger Woods. Iata un vector nou de comunicare cvasiuniversal care apare din senin asa cum a aparut televiziunea acum 70 de ani si a ajuns unde a ajuns.
OOH-o adevarata revolutie in acest mediu destul de static pana acum. Nu trebuie sa facem nici un fel de efort pentru a vedea ca avem un mini-Times Square sau Picadilly Circus aproape la fiecare intersectie. Outdoor-ul a inceput sa se miste extrem de repede si la propriu si la figurat. Aduceti-va aminte de panoul interactiv Pepsi de la iesirea din pasajul Unirii; puteai sa-l controlezi personal, sa-ti cante sau sa-ti lumineze asa cum vrei tu. Nemaivorbind ca aproape toate spoturile de pe TV apar si pe strada in variante scurte. Poate mai eficiente. N-as vrea sa fiu in urmatorii ani in pielea celor de la TV…
Telefonul mobil - prin dezvoltarea Bluetooth marketerii pot livra pe mobile mesaje personalizate si informatii utile cand si unde trebuie; este extrem de tentant, insa exista o linie de demarcatie foarte subtire intre util si …spam
Widgets-miniaplicatii pe web care pot accesa foarte usor retele sociale precum Facebook, Myspace, etc. Conform Comscore, la nivel global, 21% din utilizatorii de internet folosesc widget-uri. E ceva, gandindu-ne ca acum cativa ani nici macar nu exista cuvantul…
Marketing contextual sau comportamental? O batalie crunta dusa de marketerii on-line; sa comunici in functie de continutul website-ului in care iti plasezi ad-urile sau in functie de comportamentul pe web al consumatorului. Greu de tras linia. Intrebarea este daca avem in Romania companii care pot sa vanda planuri media contextuale sau comportamentale. Nu stiu. Oricum, cred ca marketing-ul contextual on line nu este decat un prim pas in a intelege utilizatorul de on-line.
E mult? E putin? Ideea este ca desi unele din aceste trend-uri par departe, ele sunt mai aproape decat credem. Romanii au avut, au si vor avea capabilitatea de a arde etape. Asa cum am trecut de la telefax la e-mail, trecand ca ‘voda prin loboda’ prin fax. Nu stiu insa cum vom construi relevant, tinand cont ca un foc mic si mocnit arde mai bine decat o valvataie.